Επιστροφή στα σχολεία: Κάνοντας πιο ομαλή τη μετάβαση για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες
Η επιστροφή στα σχολεία μπορεί να προκαλεί άγχος σε πολλά παιδιά, αλλά συνήθως δυσκολεύει ιδιαίτερα τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, τα παιδιά βγαίνουν από το σχολικό πλαίσιο και ό,τι αυτό μπορεί να περιλαμβάνει (άγχος, συναισθηματικές μεταπτώσεις, κτλ.), κάτι που δυσκολεύει την επιστροφή τους. Κάθε νέα σχολική χρονιά όμως, είναι μία καλή ευκαιρία για μία νέα αρχή και τα παιδιά μπορούν να βρουν νέους τρόπους για να αντιμετωπίσουν τις δυσκολίες τους.
Αν με την έναρξη του καινούριου σχολικού έτους, αντιληφθείτε πως το παιδί παρουσιάζει δυσκολίες, το πρώτο βήμα είναι να αποκτήσετε μία συνολική εικόνα της κατάστασης, συλλέγοντας όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες. Κάποιες αδυναμίες στο σχολείο δε συνεπάγονται απαραίτητα την ύπαρξη μαθησιακής διαταραχής. Επομένως, πριν καταλήξετε σε οποιοδήποτε συμπέρασμα, αφιερώστε λίγο χρόνο στο να συζητήσετε την κατάσταση με το παιδί σας. Πείτε με απλό και φιλικό τόνο πως έχετε αντιληφθεί ότι αντιμετωπίζουν κάποιες δυσκολίες στο σχολείο και ότι θέλετε να βοηθήσετε. Ρωτήστε τι ακριβώς το δυσκολεύει, αλλά και τι του αρέσει πιο πολύ στο σχολείο, καθώς και για ποια μαθήματα ή δραστηριότητες ανυπομονεί. Ενθαρρύνετέ το να σας μιλήσει για το πώς αισθάνεται όταν πρόκειται να γράψει διαγώνισμα, αν δυσκολεύεται να κατανοήσει τις οδηγίες του δασκάλου ή να παραδώσει έγκαιρα τις εργασίες του.
Παρακάτω αναφέρονται κάποιες ιδέες που πιθανόν θέλετε να σκεφτείτε αλλά και να συζητήσετε με το παιδί σας, προκειμένου να γίνει όσο το δυνατό πιο ευχάριστο το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς.
– Βοηθήστε πρώτα τον εαυτό σας. Αναζητήστε τρόπους να βοηθήσετε πρώτα τον εαυτό σας, ώστε να μπορέσετε να βοηθήσετε και το παιδί σας. Πληροφορηθείτε, μείνετε ενημερωμένοι και βρείτε τρόπους στήριξης και ενίσχυσης.
– Δείξτε τον ενθουσιασμό σας για τη νέα σχολική χρονιά.Βλέποντας τον δικό σας ενθουσιασμό, το πιθανότερο είναι ότι το παιδί θα ακολουθήσει. Επικεντρωθείτε στις ενδιαφέρουσες κι ευχάριστες δραστηριότητες της νέας χρόνιας, ώστε το παιδί να ανυπομονεί γι` αυτές.
– Ενισχύστε την αυτοπεποίθηση του παιδιού.Συζητήστε τις μεθόδους που χρησιμοποιήσατε την προηγούμενη σχολική χρονιά, και αποφασίστε μαζί, ποιες από αυτές βοήθησαν το παιδί. Πολλά παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, έχουν χαμηλή αυτοπεποίθηση και ο καλύτερος τρόπος να αντιμετωπιστεί αυτό είναι το να επικεντρωθείτε στις επιτυχίες τους και στις δυνατότητές τους.
– Σχεδιάστε τη νέα χρονιά.Ενθαρρύνετε το παιδί σας να πάρει μέρος σε αθλητικές ομάδες, σε μαθήματα μουσικής ή σε κάποια άλλη εξωσχολική δραστηριότητα ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του και τις δυνατότητές του. Θα ήταν καλό να θέσετε μαζί κάποιους στόχους και να βρείτε με ποιο τρόπο θα μπορέσει να τους πετύχει.
– Μιλήστε με τους δασκάλους του παιδιού. Είναι καλό να έχετε έρθει σε μία πρώτη επαφή με τον δάσκαλο του παιδιού πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, προκειμένου να τον ενημερώσετε όχι μόνο για τις δυσκολίες , αλλά και για τις δυνατότητες του παιδιού.
Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού και τις ιδιαίτερες ανάγκες του, ίσως χρειαστεί να επικοινωνήσετε με τον σχολικό σύμβουλο ή τον δάσκαλο ειδικής αγωγής, εφόσον υπάρχει. Ρωτήστε τους τρόπους με τους οποίους το σχολείο στηρίζει τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες και αν δεν υπάρχει κάτι που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του παιδιού σας, αναζητήστε βοήθεια σε εξωσχολικούς φορείς.
Δημιουργήστε ένα περιβάλλον κατάλληλο για διάβασμα. Συχνά, τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες δυσκολεύονται στον τομέα της οργάνωσης, και στο να έχουν έναν σωστά οργανωμένο χώρο και τον κατάλληλο εξοπλισμό, μπορεί να τα βοηθήσει πολύ. Αυτό μπορεί να σημαίνει κάτι πολύ απλό, όπως μία ξύστρα για το μολύβι ή φάκελοι με διαφορετικό χρώμα για κάθε μάθημα. Μπορείτε να αγοράσετε μαζί με το παιδί ό,τι χρειάζεται για την οργάνωση του χώρου του και να το αφήσετε να επιλέξει μ όνο του τον χώρο του σπιτιού που το εξυπηρετεί καλύτερα. Μπορεί, για παράδειγμα, να επιλέξει να διαβάζει στην κουζίνα ώστε να μπορεί να ζητήσει τη βοήθειά σας αν χρειαστεί. Το μόνο που πρέπει να κάνετε σε αυτή την περίπτωση είναι να οργανώσετε σωστά τον χώρο της κουζίνας, ώστε να εξυπηρετεί και το παιδί τις ώρες του διαβάσματος.
Οργανώστε με προσοχή το πρόγραμμα που ακολουθεί το παιδί εκτός σχολείου. Βεβαιωθείτε ότι κοιμάται αρκετές ώρες κάθε βράδυ, ότι αθλείται, ότι αφιερώνει τον απαραίτητο χρόνο για τις εργασίες του σχολείου και ότι δεν ασχολείται σε υπερβολικό βαθμό με την τηλεόραση ή τα ηλεκτρονικά παιχνίδια.
Κάθε νέα σχολική χρονιά δίνει και στους δασκάλους των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν νέες μεθόδους ώστε να ξεκινήσει η χρονιά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Σύμφωνα με τους ειδικούς, είναι πολύ σημαντικό για τους δασκάλους να μπορούν να ταυτιστούν με τους μαθητές και να καταλάβουν ότι για πολλά από τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, το σχολείο είναι ένας χώρος ταυτισμένος με την αποτυχία και την απογοήτευση. Οι πρώτες μέρες του σχολείου μπορεί να τους προκαλέσουν ιδιαίτερο άγχος, καθώς γνωρίζουν ότι οι ακαδημαϊκές και οι κοινωνικές τους δεξιότητες θα φανούν για ακόμη μία φορά ανεπαρκείς. Οι δάσκαλοι οφείλουν να κατανοούν την αγωνία των συγκεκριμένων παιδιών και να προσπαθούν με κάθε τρόπο να τα διευκολύνουν. Κάποιες ιδέες και κάποιες τεχνικές που μπορεί να συμβάλουν στην έναρξη μίας εποικοδομητικής χρονιάς είναι οι εξής:
* Η πρώτη μέρα στο σχολείο σηματοδοτεί την υπόλοιπη σχολική χρονιά. Οι δραστηριότητες που αποσκοπούν στο να γνωρίσετε τα παιδιά είναι σίγουρα χρήσιμες κι ευχάριστες, αλλά καλό θα ήταν να μην αφιερώσετε όλο τον χρόνο της πρώτης μέρας σε παιχνίδια γιατί ίσως τα παιδιά απογοητευτούν όταν συνειδητοποιήσουν ότι οι υπόλοιπες μέρες θα είναι διαφορετικές.
* Διαβάστε το ιστορικό κάθε παιδιού πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Δώστε σημασία στα ενδιαφέροντα και στις δυνατότητες κάθε παιδιού και όχι μόνο στους βαθμούς του. Είναι καλό να έχετε μία πρώτη εικόνα για αυτά πριν ακόμη τα γνωρίσετε, αφήνοντάς τους όμως πάντα το περιθώριο να κάνουν μία εντελώς νέα αρχή την καινούρια σχολική χρονιά.
* Επικοινωνήστε με τους γονείς και την ομάδα στήριξης των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες. Ενημερώστε τους γονείς ότι θα είστε διαθέσιμοι για συναντήσεις κατά τη διάρκεια της χρονιάς και ζητήστε τους να σας ενημερώσουν για τις δυσκολίες και τις ανησυχίες των παιδιών τους. Αν το παιδί παρακολουθείται από λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή ή ειδικό παιδαγωγό, προσπαθήστε να έρθετε σε επαφή μαζί τους από την αρχή της χρονιάς.
* Βοηθήστε τα παιδιά να αισθανθούν άνετα στο σχολείο και να νιώσουν ότι είναι σημαντικά μέλη της ομάδας.Πολλά από τα παιδιά με μαθησιακές διαταραχές θεωρούν ότι το σχολείο είναι ένα απρόσωπο και απόμακρο περιβάλλον. Μάλιστα, αναφέρεται ότι η αυτοεκτίμηση των παιδιών αυτών συχνά αυξάνεται σημαντικά μετά το σχολείο. Γι`αυτό είναι σημαντικό να νιώσουν απαραίτητα μέλη για τη λειτουργία της ομάδας.
* Προγραμματίστε την ημέρα. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες αισθάνονται πιο «ασφαλή» όταν γνωρίζουν τι πρόκειται να συμβεί κατά τη διάρκεια της ημέρας, γι`αυτό προσπαθήστε να ανακοινώνετε το καθημερινό πρόγραμμα και να αποφεύγετε τις αλλαγές και τις εκπλήξεις.
* Τοιχοκολλήστε τους κανόνες της τάξης σας. Διατυπώστε τους με απλό τρόπο και πάντα αναφέροντας τι θέλετε να κάνουν τα παιδιά (πχ. «Να σέβεστε ο ένας τον άλλον») και όχι τι θέλετε να μην κάνουν (πχ. «Μην μιλάτε άσχημα»).
* Οργανώστε το αρχείο σας. Είναι καλό να έχετε δύο ξεχωριστούς φακέλους για κάθε παιδί με μαθησιακές διαταραχές: έναν για τις σχολικές εργασίες και τα δεδομένα προς αξιολόγηση και έναν δεύτερο για ό,τι σχετίζεται με την ειδική εκπαίδευση.
* Ξεκινήστε με θετική διάθεση. Σίγουρα έχετε μπροστά σας μία απαιτητική χρονιά με πολλές ευθύνες που μπορεί κάποιες φορές να σας αγχώνουν. Αν όμως επικεντρωθείτε στις ανάγκες των μαθητών σας και προσπαθείτε από κοινού για την επιτυχία τους, θα βρείτε το κίνητρο που χρειάζεστε. Το να είστε από την αρχή αισιόδοξοι, διαλλακτικοί και οργανωμένοι θα βοηθήσει τόσο εσάς όσο και τους μαθητές σας να έχετε μία εποικοδομητική σχολική χρονιά.
Πηγή: https://upbility.gr/blogs/blog/epistrofi_sta_sxoleia
Αφήστε το μήνυμα σας →